Reading DeBoer and Obergefell through the “Moral Readings Versus Originalisms”. Debate: from Constitutional “Empty Cupboards” to Evolving Understandings
This essay assesses the debate over “moral reading” and “originalist” approaches to constitutional interpretation, as elaborated in James E. Fleming, Fidelity to Our Imperfect Constitution: For Moral Readings and Against Originalism (2015), by evaluating the recent, momentous constitutional controversy in the United Sates of America over access by same-sex couples to civil marriage. Justice Kennedy’s landmark majority opinion in Obergefell v. Hodges (2015), which held that such couples have a fundamental right to marry, employed a “moral reading” in emphasizing evolving understandings of constitutional guarantees of equality, the “promise of liberty” and the institution of marriage. By contrast to the dissenters, the majority rejected a static, narrow reading of the fundamental right to marry —and marriage— and stressed the role “insight” and generational progress. Evolving understanding played a similar role in Goodridge v. Department of Public Health (2013), which provided a template for Kennedy’s rejection of a narrow originalism focused only on historical practices or original intent. Such moral readings of the Constitution have played a significant role in making the Fourteenth Amendment less of (in Justice Ginsburg’s words) an “empty cupboard” for gay men and lesbians, just as they have played a role in making it less empty in the context of sex equality. This essay demonstrates how the contrasting approaches to interpretation in the majority and dissenting opinions in DeBoer v. Snyder (reversed by Obergefell) previewed the interpretive battle between the Obergefell majority and dissents, but with the sides reversed. It then observes that, while some legal scholars offered, in amicus briefs filed in Obergefell, originalist arguments for same-sex marriage, such arguments persuaded neither other originalist scholars nor the Obergefell dissenters.
Detalles del artículo
Uso de licencias Creative Commons (CC)
Todos los textos publicados por Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho sin excepción, se distribuyen amparados con la licencia CC BY-NC 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado, siempre que mencionen la autoría del trabajo y la primera publicación en esta revista. No se permite utilizar el material con fines comerciales.
Derechos de autoras o autores
De acuerdo con la legislación vigente de derechos de autor Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho reconoce y respeta el derecho moral de las autoras o autores, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será transferido —de forma no exclusiva— a Problema para permitir su difusión legal en acceso abierto.
Autoras o autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho (por ejemplo, incluirlo en un repositorio institucional o darlo a conocer en otros medios en papel o electrónicos), siempre que se indique clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en Problema.
Para todo lo anterior, deben remitir la carta de transmisión de derechos patrimoniales de la primera publicación, debidamente requisitada y firmada por las autoras o autores. Este formato debe ser remitido en PDF a través de la plataforma OJS.
Derechos de lectoras o lectores
Con base en los principios de acceso abierto las lectoras o lectores de la revista tienen derecho a la libre lectura, impresión y distribución de los contenidos de Problema por cualquier medio, de manera inmediata a la publicación en línea de los contenidos. El único requisito para esto es que siempre se indique clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho y se cite de manera correcta la fuente incluyendo el DOI correspondiente.